Izaberite brzinu automatskog skrolovanja

Sada je brzina
1

 

Nenad Hrisafović: SAGA O AKROBATSKOM AVIONU CAP-10
 

Priča o nastanku čuvenog akrobatskog aviona CAP-10 je podijeljena na osam dijelova:

1. UVOD

2. AERODINAMIKA AVIONA CP-100

3. STRUKTURA AVIONA CP-100

4. ISPITIVANJE AVIONA U LETU.  PROBLEMI POČINJU NA ZEMLJI

5. STATIČKA PROBA U SPEČIFICNIM USLOVIMA OPTEREĆENJA I ZAVRŠETAK ISTRAGE

6. AVION CP-100 MENJA IME. POSTAO JE CAP-10

7. DAJEM OSTAVKU I NAPUŠTAM C.A.A.R.P.

8. LETAČKE KARAKTERISTIKE I KARIJERA CAP-10


DAJEM OSTAVKU I NAPUŠTAM C.A.A.R.P.

U aprilu 1968 moji proračuni aviona CAP-20 su bili završeni i ostalo je još da pripremim dosije za statičke probe aviona za certifikaciju i da stavim u definitivni format jedan dobro debeli dosije proračuna koji sam hteo da dostavim STAé znatno pre prvog leta aviona. Takođe i pre ispitaivanja modalnih karakteristika aviona. Ovo mi je bilo veoma važno, jer za razliku od CAP-10, jednosed CAP-20 je bio najvećim delom dimenzionisan na krutost.

Što se tiče CAP-10, ćelija aviona n°1 (za prototip) je bila u toku fabrikacije, kao i ćelija N°2 (za statičke probe certifikacije). Osim kontrole fabrikacije i priprema jednog ozbiljnog programa za fabrička ispitivanja u letu kao i svih tabela i dijagrama koji će biti upotrebljeni, nisam imao naročitih preokupacija. Očekivao sam sa nestpljenjem poletanje CAP-10 n°1 opremljenog motorom Lycoming AEIO-360-B2F od 180 KS što je obećavalo još bolje performanse bez uticaja na stabilnost aviona.

Ali, ne. Situacija se promenila. „Gazda“ Mudry, koji je umeo da ne poklekne u teškim trenucima posle krakse CP-100, kada su sumnje svih vrsta mogle da ga more, gde je i opstanak firme bio u pitanju, a sa njom i egzistencija 40 radnika i službenika kao i njihovih porodica, taj čovek je posle rehabilitacije aviona i svega što je vezano sa njim, formalno poludio. „Njegova beba“, taj avion čijim su se letačkim osobinama mnogi divili, taj proračun koji se pokazao bez ijedne greške, taj domen leta koji plasira brzinu flatera preko 470 km/h, ta fabrikjacija čiji kvalitet je dokazan i ispitivanjem epruveta izvučenih is slupanog CP-100 i takođe, otpornost ćelije na slučaj leta izvan norme AIR 2052 koji je predložila Komisija, sve je to dokazivalo da je on neosporni vlasnik nečeg što se samo moze sanjati. I to nije sve: govorilo se u zvaničnim krugovima da Armée de l’Air hoće da zameni za početnu obuku svojih pilota reaktivni ’Fouga Magister“ sa jednim klipnim avionom dobrih karakteristika i da bi CP-100, pardon, sada CAP-10 mogao biti ozbiljan kandidat ukoliko bude cetificiran bez derogacija u kategoriji „A“ norme AIR 2052.

Mudry se video industrijalac, liferant vojnom vazduhoplovstvu Francuske, neko blizak Henri Farman-u, Louisu Breguet-u i, zašto ne, Marcel Dassault-u (Daso). Jeste, Daso isporučuje Miraže armiji, ali i on, Mudry ima šansu da isporučuje CAP-10. Samo da se sve dobro odvija, da avion bude certifikovan. Razlog uspeha CAP-10 je bio jasan: „bog mi je to dao, nema drugog objašnjenja“ izjavljivao je svima koji su hteli da ga slušaju, i zato će on lično da vodi konstruktivni biro, ispitivanja u letu, fabrikaciju aviona, vođenje firme, sve, sve sve....

Georges W. Bush je tu skoro izjavio “da razgovara sa bogom“; August Mudry ga je pretekao za 40 godina.

Kada je u jednoj prilici, pred više osoba gde sam i ja bio prisutan, ponovio svoju tiradu o božijoj pomoći, ja sam video kuda to može da vodi i rekao sam mu mirno, ali jasno i glasno da sam ateista i da zato ne želim da radim i dalje u sredini koja se poziva i računa na boga u koga ja ne verujem.

Sutradan sam mu poslao preporučeno pismo sa mojom ostavkom.

Sutradan, po prijemu pisma, je pokušavao da me odobrovolji, da mi objasni da mu trebam, da posle tri godine saradnje se ne može tek tako ostaviti radno mesto itd. itd. Pokazao sa mu šta mi još ostaje neophodno da završim, da mi je za to dovoljno tri meseca otkaznog roka koje definiše zakon i da ostajem čvrsto pri mojoj odluci, jer ne vidim svoju budućnost u takvoj firmi sa takvim direktorom. Tako je i ostalo i u oktobru 1968 sam napustio C.A.A.R.P. Radnici i kolege u birou su mi propremili topao „adieu“.

 

<<<---- Avion menja ime. Postao je CAP-10 Letačke karakteristike i karijera CAP-10 ---->>>