Izaberite brzinu automatskog skrolovanja

Sada je brzina
1

 

Dejan Stojnić: METEOR

Ja imam malu priču o Meteoru, jedrilici koja je bila bar 10 godina ispred svog vremena. Zašto to kažem? Evo zašto: 1965. godine ja sam imao tek dvije godine letačkog staža i upijao sam sve kao spužva. Svaku priču i pričicu.

Te godine je Jugoslavija trebala biti organizator svjetskog prvenstva. Nažalost, nakon zemljotresa u Skoplju 1963. (baš u vrijeme moje početničke obuke u Travniku), ti planovi su bili otkazani i organizaciju je preuzela Velika Britanija. U otvorenoj klasi boje naše zemlje je branio Ciril Križnar na Meteoru. To su bila vremena kada su i "prave" jedrilice bile sposobne za akrobacije. Bio je običaj da prije početka prvenstva, svaki pilot napravi demonstracioni let i pokaže šta njegova sprava može da uradi.

Kada je došao red na Križnara, on je poletio i otkačio na (koliko se sjećam) 500 metara i pošao po školskom krugu. Treći zaokret, četvrti zaokret, prilaz, ravnanje, i onda je povukao i izišao na neku visinu. Opet školski krug, treći zaokret, četvrti zaokret, prilaz, ravnanje, i opet je povukao i izišao na neku visinu. Tek poslije trećeg školskog kruga je sletio. Prisutni su ostali frapirani.

Fol je bio u flapsovima koji su imali položaj "gore" što bi u današnjoj terminologiji bilo nešto kao "turbo" kod SUS motora, i u masi Meteora, koja je bila oko 550 kg (sa pilotom i opremom), pa je momenat inercije bio ogroman, neuporediv sa ostalim jedrilicama tog vremena. Flaps gore ja još stanjivao ionako laminarni profil i omogućava brzo nabiranje brzine, a masa je omogućavala efikasno pretvaranje kinetičke energije kretanja jedrilice u potencijalnu u vidu uspona. I sve se to dešavalo 8 godina nakon konstruisanja Meteora.

Ja se sjećam jednog padinskog jedrenja na sjevercu na Igmanu, kada je Meteor bio kod nas "na gostovanju". Ja sam letio u Delfinu, a Jakša na Meteoru. Nema ništa dosadnije od padinskog jedrenja na sjevercu, mirno strujanje, nikakvih uzbuđenja, ni nalik Trebeviću, gdje te svake ekunde jugovina lomi i pretura s krila na krilo. I šta čovjeka da radi u takvoj dosadnoj situaciji, već da izmišlja situacije. Tako smo jedno vrijeme Jakša i ja letili finu grupu, nekoliko metara jedan od drugog, uz Igman, niz Igman, uz Igman .... Gledamo se, "razgovaramo znakovima", i onda u jednom momentu je Meteror SAMO KLIZNUO NAPRIJED, ne dole, naprijed, kao kada u autu dodaš gas, i OTIŠAO, pravolinijski! Šta je bilo? JAKŠA JE GURNUO FLAPS GORE, to mi je kasnije na zemlji kazao.

Samo dvije jedrilice su proizvedene još davne 1957. godine u bivšoj Jugoslaviji. Konstruisao ga je ing. Stanko Obad sa izuzetnim letačkim performansama. Ali nisu samo letačke performanse ono što je zaprepaštavalo vazduhoplovni narod, već i one čisto mehaničke, konstruktivne. Pošto je Meteor izveden u kompletmo metalnoj konstrukciji, čvrstoća letilice je bila nevjerovatna. 1970 i neke sam bio na državnom jedriličarskom prvenstvu na Lescu. Na meteoru je letio Kiro Gatolin. U jednoj disciplini je iscurio i morao je da sleti na MALU LIVADU PUNU KAMENJA. Sve je Kiro odradio by the book, nije izvlačio točak i sletio na to kamenje. Ja sam se zatekao na aerodromu kada su krenuli po Kiru sa transportnim kolima, pa sam i ja krenuo. Meteor je ležao na trbuhu. Podigli smo ga da bi izvukli točak, i svih 13 okretaja ručice za izvlačenje stajnog trapa je prošlo bez problema i točak se zabravio. OSIM NEKOLIKO OGREBOTINA NA BOJI, NIKAKVO DRUGO OŠTEĆENJE NIJE SE POKAZALO NA AŽDAJI OD 550 KILOGRAMA!

Danas je "živ" samo jedan, u Zagrebu, sa registarskom oznakom 9A-GSO.

Za jedrilicu Meteor je izrađeno 1700 nacrta - sve ručno, kompjutera nije bilo. Prema proračunima, finesa je bila 1:42, što ga je uvrstilo u svjetski kvalitet. Iako 100% metalne konstrukcije, namijenjena za rekordne letove u svim disciplinama: visinskom letu, brzinskom i daljinskom preletu. Visokosposobna jedrilica Meteor: raspon krila 20 m, dužina 8,04 m, površina krila 16 m2, vitkost 25, težina prazne jedrilice 421,8 kg, težina u letu 551,8 kg, maksimalno opterećenje krila 34,4 kg/m2, minimalno propadanje 0,63 m/sek, minimalna brzina 70 km/h, maksimalna brzina 200 km/h. Krila Meteora su dvodjelna, vazdušne kočnice su klasičnog tipa s dvostrukim plohama, a upravljačka palica je kombinovana.

Položaj pilota je poluležeći, a velika pleksiglas kabina nad pilotom omogućava odličnu vidljivost. Stajni trap sastoji se od uvlačećega točka s kočnicom i skije, koji se uvlače do konture trupa pri letu. Trup je ljuskaste konstrukcije u dva dijela. U prednjem dijelu je pilotsko sjedište ovalnog presjeka, a rep prelazi u stražnjem dijelu u konusni cilindar. Kabina pilota je opremljena radio-prijemnikom i najmodernijim instrumentima.


 

Na sajtu

http://www.avijacijabezgranica.com/forum/viewtopic.php?t=3245&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=4e14c5c2b9360a21b1d0e33af1fb09d6

možete naću puno podataka o ta dva Meteora, kao i diskusija ko je ukrao koji.

 

A evo ga Meteor na aeromitingu na Butmiru 5. septembra 1976.


Dok sam 6. januara 2008, sjedio u hotelskom lobiju u Zagrebu čekajući da poletim za Sarajevo, prekraćivao sam vrijeme konstruišuci "folding" krakove za moj RC helikopter. Dan ranije u Londonu sam slijetao na blagu kosinu i jedan krak je otisao u PM.

Elem, ja tako to konstruišem, trebalo bi da radi otprilike kao prvi marker vezovi, kad tip za sljedećim stolom pita me šta to radim. ....

I da ne dužim, Don Reaves je amer i neki je iber stručnjak za elise, tu je nešto radio u Croatia Airlines. Jedriličar je, imao je Blanika i prodao ga je kada je prešao u UK da radi i sada skuplja lovu za novog Blanika, ha se vrati u Ameriku.

I u nekoj priči, ja mu spomenem Meteora, pokažem mu web stranicu na AK (ovu), ispričam mu šta sam znao, a on samo govori "it can't be, I never heard about it".

I da ne dužim, danas (2. februar 2008.) mi se javio iz Maroka
 

Attached are a few pictures of me, and my friends in Zagreb.  Viewing the Metor.  yes, I remembered very well what you told me about this glider.  The structures engineer, at Croatian Airlines, is the granddaugher of the designer, and constructor of the meteor.    So,  my friends at Croatian arranged a Saturday morning for me to go see it, and enjoy the aura, of a special machine.

Man in the leather flying jacket is training captain on the Airbus at Croatian ailines.  Fellow with the beard next to me, is the man who spent six years of his life, restoring the Meteor to flying condition.

I was among friends, newely found, of real aviation spirit.  I can not say too much, how I appreciate you telling me about this machine.  One of a kind.
Don

Ovde ti je prikačeno nekoliko slika mene i mojih prijatelja u Zagrebu. Gledajući Meteora. Da, ja sam dobro zapamtio šta si mi kazao o toj jedrilici. Strukturalni inžinjer u Croatia Airlines je unuka dizajnera i konstruktora Meteora (inž. Stanko Obad, prim. DS). I tako su mi moji prijatelji u Croati-i organizovali subotnje jutro da ga odem vidjeti, i uživati u auri te posebne mašine.

Čovjek u kožnoj letačkoj jakni je "training" kapetan na Airbus-u u Croatia Airlines. Momak sa bradom do mene, je čovjek koji je potrošio 6 godina života restaurišući Meteora u letnu sposobnost.

Ja sam bio među prijateljima, tek nađenim, sa stvarnim vazduhoplovnim duhom. Ne mogu ti kazati dovoljno mnogo, koliko cijenim što si mi pričao o toj mašini. Jadinstvena u svojoj vrsti

Don

Evo i fotosa, Don je čovjek sa naočalama i kapom:


 

 

 


.... a na ovo mi Prnja pošalje ovu prekrasnu sliku jedinog Meteora.

 

Click Here to view the photo (Pošto je slika pod copzright-om, Od autora fotografije Tomislava Muića sam zatraži i dobio copyright:

Date: Sat, 2 Feb 2008 11:49:58 +0100
From: "Tomislav Muic" <tomislav.muic@best.hr>
Sender: tomislav.muic@gmail.com
To: "Dejan Stojnic" <dejan@stojnic.co.uk>
za uporabu na stranicam kluba ili povijesti HR avijacije nema problema, vidim da ima link na airliners pa je onda sve u redu 2008/2/2

Da je neko žensko ime, rekoa bih "LJEPOTICA". Ovako mogu samo da kažem "APOLON"!!! Kada skontate da je Meteor ušao u šestu deceniju, ŠESTU, tek onda dođe do svijesti koliko je ta konstrukcija bila ispred svog vremena!!! Čestitam momcima i curama u Zagrebu koji su ga vratili u život!


NAŠA ISKUSTVA SA METEOROM

03.02.2008. Zlatko Hafizović:

 

Meteor ...!!!

 

Baš sa rahmetli Zijom sam napravio nekakav prelet dole-gore oko 200 km.  Nikakva razlika u pilotima, ja u Meteoru, Cirus otvoreni kod Zije, jedan od  naj Cirusa koji su bili u Jugi .. 21013 mislim da je bio broj.

E i Meteor je bio ispred za tri koplja. U zaokretu, u doletu.. A kad mu gurneš negativni flaps kada je brzina preko 150 km/h, kao da te još nesto gurne!

 

A kako su ga sredili! Apsolutno nije nikada ni približno bio ravan onom što su ga napravili. Zamisli, 30 godina naprednija tehnologija, a vodeća raja iz prototipa, kako su zvali to odjeljenje klubaši, ili su im djeca u klubu. 

 

A vremena na pretek jer su čekali rezultate Orla koji je upravo imao probne letove. I onda naj naj tzv. plastična boja i Meteor lakši za nekih 30 kg !!

 

Ing. Obad Stanko bio je gost Sokola i AK i proveo par dana u Mostaru i divio se još  jedanput svom genijalnom projektu. I još nešto: to je prvi patent  prodat svijetu gdje krilca idu zajedno sa flapsovima na manjim brzinama bez čega bi veliki danas bili nešto drugo!

 

Vozdra

 

Zlatko


 

9. avgust 2008. Zagrepčani su postavili galeriju fotosa njihovog Meteora ovde. Na nekoliko posljednjih je Meteor snimljen u letu. Svaka čast!