X-FILES

Često od vas dobivam fotografije ili drugi materijal, za koje se ne zna gdje su snimljene, ili ko su raja na njima, ili koje i čije letilice su prikazane. Pa kada imate vremena, skoknite na tu stranicu (trenutno tamo imam 0 dilema), možda nešto razjasnite.

Opet ponavljam ono iz moje poruke +/- 10 godina generacijama: sve što ne bude ovde prije nego što ja riknem, ili prije nego što vi riknete, biće zauvijek izgubljeno!

Ko je poslao i kada X-file Opis
X.1

08.10.10

Irfan Habibović


08.12.10

Prodan


19.12.10

Prodan


21.12.10

Prodan


18.05.11

Miro Božić


 

 


18.05.11

Miro Božić

Irfan je pretpostavio da su slike napravljene na Zalužanima. Ja sam pitao, a koga drugog nego najkompetentnijeg, Ranka Zeleniku, i on je odlučno negirao:

pogledao sam slike ovo nisu Zalužani, jer kod nas u to vrijeme nije bilo drveća na 500 m od piste bez obzira na strane u odnosu na pistu.

Dakle, ima li neko ko zna gdje je ovo bilo i ko je usitnio Kurira YU-CBF? Ja prepoznajem Ivu Malenicu u bijeloj košulji na drugoj slici


Prilog rješenju zagonetke poslao Lubomir Prodanović 8. decembra 2010. Obratite pađnj na važno Prodanovo opažanje DA SE RADI O DVA UDESA! J.... se ćorava, nisam primijetio da je na prvom fotosu elisa slomljena, a na drugom nije!

U pravu su oni koji tvrde da se ovaj udes dogodio na a. Zalužani, tačan datum ću ustanoviti, a pomoći će mi kum Viktor Kupljenik. Naši susreti uglavnom i jesu evociranje uspomena na burno vrijeme koje smo živjeli.

Naime radi se o slikama poslije udesa avion Kurir YU-CBF koji je bio u vlasništvu AK Banja Luka. Tom prilikom ga je letio Kaurin Anto. To je jedan od prvih aviona ovoga tipa na kome je ugrađen motor Lycoming Đž-435-1. Snaga, 142 kW. U orginalnoj verziji avion Ikarus Kurir je imao ugrađen motor "Walter / DMB DM-6R" - čudni četverotaktni benzinski klipni motor sa 6 visećih cilindara hlađenig vazduhom; radne karakteristike: maksimalna snaga 114 kW (155KS) pri 2500 o/min.
 
Paralelno sa razvojem domaćeg aviona Kurir, razvijena je i varijanta motora Walter Minor 6/III za taj avion, tako što je na originalni motor ugrađen reduktor sa cilindričnim zupčanicima, kako bi se smanjio broj obrtaja elise pri punoj snazi i na taj način povećala njena vučna sila. Prototip je napravljen 1955. godine, a serijski motori korišteni su na avionima Ikarus Kurir. Međutim, zbog pojačanih vibracija reduktora, u pojedinim režimima leta koje su se prenosile na ceo avion, DM-6R, kasnije je zamenjen američkim bokser motorom Lycoming Đž-435-1. Po mom mišljenju ne baš srećno rješenje, snaga motora je bila veća za nekih 28KW, ali elisa nije bila sretno izabrana. Na prvoj slici je mislim Kupljenik Viktor, po pozi izgleda da se oprašta, pošto je avion uglavnom korištˇten za bacanje padobranaca, to je bio slučaj i ovaj put, jer nema vrata na avionu. Koliko se ja sjećam, čini mi se da je ustanovljeno da je u toku leta otkazala komanda kormila visine, te je pilot pokušavao da sleti pomoću trimera i tako ga pumpao do kraja piste, na kraju se zabio na tenkodrom, što se i vidi na ovoj slici.
Slika broj dva očito nije isti slučaj, radi se o drugom udesu! Na prvom primjeru elisa je polomljena, dok je na slici br. 2 elisa naizgled neoštećena. Takođe ambijent nije aerodromski, brdo u pozadini predpostavljam da bi mogla biti Trapiska šuma, tu su i kukuruzi u blizini što ukazuje da bi ovo moglo biti vanaerodromsko sletanje. Dogodio se jedan takav udes kada je pilot Zečević ??? iz Crne Gore sletio negdje u blizini a. Zalužani, ali za to mi je potrebno više podataka. Ovdje se ne vidi ni oznaka na avionu, pa da ne nagađam kada prikupim podatke pišem ti ponovo. Pozdrav! Prodan
 

19.12.2010 Prodan dodaje:

Ovo sam dobio iz Ljubljane od moga kuma Viktora!
Kume zdravo !
"Šaljem ti podatke: KURIR YU-CBF srušio se 30.11.1979 godine na aerodromu Zalužani pilot Kaurin Anto. Imam komad elise na kojem to piše za uspomenu. Pozdrav Viktor i sekretarica Fatima"

 

A 21.12.2010 Prodan zatvara sve nedoumice:

Dejo! Uz pomoć Viktora Kupljenika dobio sam imena likova sa slike X-FILES neoštećena elisa (Ivo Malenica):
U korjenu desnog krila Abramović Vlado, brada (Atlas?), lik okrenut leđima Došen (Maniks), iza Malenice, Barun Mijo i na kraju desno Marijanović Ostoja.
Prema tome udes se najvjerovatnije dogodio u Prijedoru. Ujedno ovo šaljem i Vladi Abramoviću sa molbom da on po mogućnosti da odgovor kada i gdje se dogodio ovaj udes? Pozdrav! Prodan 

18.05.2011 Miro Božić: U X-Files imaš sliku skršenog kurira gdje je Prodan prepoznao raju, ali nema registracije i lokacije. Evo ti još slika istog udesa, gdje se vidi da je kurir YU-CCF. A što se lokacije tiče, to meni liči na vanterensko slijetanje. Prikači i ove dodatne slike pa će možda neko prepoznati i lokaciju i čiji je Kurir u pitanju.

X.2

08.10.10

Irfan Habibović 

Jedino što Irfan zna, to je da je u pitanju Trener.
X.3

28.11.11

Irfan Habibović 

Vozdra Dejane,

Evo nasao sam jednu fotku, skrsena roda Fieseler Storch Fi-156, reg oznake YU-CKL, ali ne znam lokaciju niti cija je. Molim te stavi je u X-dosije pa neka neko pokusa dati odgovor.

Irfan

 

MOLIM VAS DA POMOGNETE DA OTKRIJEMO RAJU, MJESTA I DATUM NA FOTOSIMA

 

  17/33

  28/29

  17/18

  0/14

  11/12

  0/13

  7/12

6.24  1/27

   
                   

1.62  5/7

1.95  7/8

 

1.109  19/20

1.110  31/33

1.121  7/9

1.196  1/4

1.197  3/4

1.216  7/13

1.218  11/13

1.219  6/7

1.220  6/7

2.221  8/11

1.225  12/13

1.226  4/7

1.248  10/13

1.267  1.5/6

1.268  3/34

1.269  3/15

1.317  2/3

1.270  3/9

1.272  7/7

1.278  4/13

1.284  4/8

1.285  3.5/10

1.286  1/6

1.287  1/22

1.308  2/6

1.312  1/2

 

1.318  5/8

1.319  2/2

1.344  0/2

1.361  3/6

1.362  10/13

1.392  1/2

1.395  2/7

1.398  2/3

1.398  1/6

                   
                   

2.3  0/2

2.9  1/2

2.11  0/1

2.14  1/2

2.16  0/2

2.17  2/3

2.21  7/8

2.55  0/1

2.61  3/4

2.64  8/9

2.141  9/11

2.142  1/2

2.144  3/4

2.145  0/1

2.146  0/5

2.147  0/1

2.149  0/6

2.150  0/4

2.151  6/10

2.152  1/2

2.154  0/2

2.155  0/1

2.156  0/1

2.206  2/7

2.207  4/22

2.233  0/1

       

Razlomak znači prepoznato / ukupno. Blagodarim na svakoj dopuni.